السيد الخميني
478
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
روى حدودش عمل بشود . اگر اشخاصى باشند كه مال مردم را بردهاند ، هر كس نمىتواند برود مال را از او بگيرد كه اين مالِ مردم است ، بايد روى موازين باشد ، روى موازين قانونى باشد . يا فرض كنيد ، مالى يا زمينى يا آپارتمانى يا هتلى مال مردم باشد و يك كسى از مال مردم درست كرده باشد ، اين هم بايد روى موازين قانونى باشد ، و به طور هرج و مرج نباشد . مسئلهء مصادره ، يك مسأله است ، مسأله هرج و مرج ، يك مسئلهء ديگر . آقايان بايد توجه داشته باشند كه به مجرد اينكه يك چيزى به گوششان خورد و مطلب را هم درست نفهميدند چيست ، بريزند و بشكنند ، و عرض بكنم كه مصادره كنند و بعد هم اعلام كنند كه ما با قوّهء قهريّه مقابله خواهيم كرد . خوب ، اين معنايش هرج و مرج است . همانى است كه مىخواهند يك عدهاى كه اين مملكت اين طورى بشود ، به هرج و مرج كشيده بشود . آرامش نباشد تا نتوانند مسائل را حل بكنند . شماها كوشش كنيد كه مسائل را روى موازين عمل بكنيد . كوشش كنيد كه - عرض مىكنم كه - آرامش محفوظ باشد و روى موازين پيش برود . وقتى كه آرامش شد ، روى موازين پيش رفت ، ظلم به كسى نخواهد شد . و اما اگر بنا باشد كه روى موازين نباشد ، اين بالاخره وقتى دست يك دسته اشخاص جوان افتاد كه آدمهاى خوبى هستند ، بين آنها هم يك دسته اشخاص مفسد افتادند ، اين كم كم مىرسد به هرج و مرج و كم كم به زد و خورد و كم كم به كُشت و كشتار و يك شهرى را ، يك مملكتى را ناآرام مىكند . وقتى ناآرام كرد ، ديگر نمىشود كارهاى اصلاحى را كرد . شما هميشه بايد توجه به اين بكنيد كارها اصلاحى باشد ، نه كارها روى موازين فساد باشد . كار اصلاحى هم بايد روى آرامش باشد ، نه اينكه هر كس هر كارى دلش مىخواهد بكند و بگويد كه ما انقلابى هستيم . حالا كه انقلابى هستيم ، ديگر نه دادگسترى و نه قوانين و نه قوانين شرع و نه هيچ چيز ديگر در كار نيست ، ما مىخواهيم خودمان هر كارى دلمان مىخواهد بكنيم . نخير ، مسأله اين طور نيست . در هيچ حكومتى ؛ در حكومت على بن ابى طالب هم اين جور نبوده كه هرج و مرج باشد ، هر كس هر كارى دلش بخواهد بكند ، اگر يك كار خلاف مىكرد ، حضرت امير مىآورد و حدَّش مىزد . اين طور است مسأله .